Alla inlägg under december 2008

Av Evelina Rönnberg - 31 december 2008 15:50

Ja det önskar jag mina bloggläsare! Jag önskar att alla får ett utvecklande år med lite mer lugn och ro än vad 2008 bjudit på. Det är många i min omgivning som brutit upp och gjort rätt stora, för dem, förändringar på många olika plan - och det har även JAG gjort, så nu behövs lite tid för att landa i allt det nya.


Just nu väntar jag på att M ska ha gjort sej i ordning och sedan ska vi bege oss ner mot staden och se om det finns någonstans vi får plats att äta lite gott. Sedan får vi se. Jag vill fira in nya året med cider & bubblor men är samtidigt lite orolig för djuren där hemma så det kan vara så att jag skiter i det och åker hemåt där vid tolvslaget och ser så att inga djur får hjärtsnörp.


Jag tycker på allvar, att man kan förbjuda fyrverkerier. Visst är det vackert men tänk så många djur som lider av detta pangande och exploderande på himlavalvet. Eller begränsa i alla fall fyrverkerierna rent geografiskt, till mitt i städerna eller något, så vill man se får man åka dit. 

Av Evelina Rönnberg - 30 december 2008 17:26

Ja oj oj oj. Jag & Trollet skulle ut på promenad. Hon var glad och bus lyste i blicken så jag gick där och tänkte - Jag vill prova släppa lös henne. Men jag hade någon idé om att hon är en sån som helst vill vända och springa hem på en gång, så jag lät henne gå i snöre i alla fall upp till vändplatsen. En bit före vändplatsen släppte jag henne och hon skrittade på med spetsade öron förbi mej, jag tjoade lite och började springa bakom henne och hon satte iväg i full fräs - i trav, mot vändplatsen. Jag räknade med att hon skulle göra en fin vändning däruppe och komma tillbaka mot mej, det vill säga vända hemåt.


Tjopytt. När vägen tog slut lyfte hon blicken, såg sej om och satte sedan av längs ett skoterspår rätt ut i skogen. Exakt samma skoterspår som Lejonhjärta stack efter förra vintern och jag fick ägna ett bra tag för att få igen honom. Läbbigt skoterspår som går över blöt mark och sedan leder rätt ner på en myr. Jag hatar myrar!


Skrattade dock lite åt det hela, för Trollfuxa såg verkligen ut att tycka det var lattjo, att vara lös och få upptäcka skogen ordentligt.


Jag gick efter henne och faktiskt så gick hon bara ner till myren, där måste hon ha vänt för hon kom skrittandes uppför backen tillbaka längs skoterspåret och såg så otroligt vacker ut, himlen alldeles rosa av anstundande solnedgång bakom henne och ögonen tindrade.

Jag skickade bara förbi henne och lät henne gå lös ut till skogsvägen igen, det syntes väl att hon nu bestämt sej för att gå tillbaka.


Så härligt sedan, påminner om Flingan, lika inkännande, hon skrittade på före mej i sin fart (alltså; hög) och jag hamnade lite på efterkälken. Inför en kurva tänkte jag testa och se om det funkade som det brukar göra på Fling, om jag stannade där långt bakom henne, skulle hon också stanna?

Det gjorde hon inte då omedelbart, jag tänkte "Äshc det förstår jag, hon gillar ju inte ens att stanna när jag har henne i snöre"... men kanske 20 m senare stannade hon och väntade in mej, vände bak huvudet och tyckte "Kom igen nu, vad seg du är"...När jag kom tillräckligt nära vände hon upp till mej och kom fram med härliga nosen.

Mattehjärtat smälter, det låter kanske larvigt men jag blir rörd till tårar av hur fantastiska dessa djur är....


Sedan fortsatte vi men så vips såg jag att hon tände till, satte iväg i trav......och snabbt som rackarns hade hon svängt av in i skogen längs ett annat skoterspår!

PRECIS SOM LEJONHJÄRTA.


Jag sprang efter men orkade inte i snön. Det här skoterspåret går över en myr upp på ett berg där det finns en liten stuga som byborna brukar använda på vintern och köra skoter till. Trollfuxa satte av i fullt utsträckt trav längs skoterspåret över myren och försvann snabbt ur mitt synfält.

Jag gick efter upp till stugan, ingen häst, försökte följa spåret men det bytte riktning flera gånger och blandades ut med spår från älgar, hundar, människor och så vidare.


GAH! Var tog hon vägen?

Ja, det vet jag ännu inte faktiskt. Ut i skogen i alla fall, jag gick tillbaka längs skoterspåret ut till skogsvägen, hittade inga spår, gick tillbaka igen, försökte leta mej genom skogen i övrigt, försöka hitta några spår där, men Tji.

Till slut började jag gå hemåt och visst var det spår där efter henne, på väg hemåt i full travartrav. Skönt det i alla fall, min hjärna hade kommit på tusen olika sätt som hon hade kunnat gå ner sej i någon myr på, samtidigt som jag ju vet att den här hästen är klokare än de flesta, både i kropp & psyke, och hon hör ju hemma i skogen - inte faen skulle hon sätta sej i fara när hon kan välja....


Någon bit hade hon skrittat men större delen av hela vägen hem var travspår med rejäl längd.


Väl hemma stod hon vid en bärbuske och smaskade och var SJÖBLÖT I SVETT.

Jag med, kan jag lova, efter typ 1 h extra plumsande hit och dit i snö & skog....


Det var iofs en skön promenix, och jag tror Trollfuxa hade rätt kul med.


Jag blev faktiskt glad åt hennes upptäckarlusta, jag får erkänna att min bild av Trollfuxa inte alls varit sån att hon skulle hitta på såna här hyss...det är ju sånt som LEJONHJÄRTA gör, ni vet, min galna lilla unghingst som ALDRIG blir less på livet eller på att vara ute i skogen och aldrig får nog av att upptäcka stigar, spår, eller bara antydan till stigar.

Men verkar ju som om Trollfuxa går in i samma kategori.

Men några av er vet ju att jag leker med tanken på en fjölis med Lejonhjärta & Trollfuxa.

Haha vad månde bliva?

Av Evelina Rönnberg - 30 december 2008 13:39

INTE över mej varken igår eller idag. Har inte blivit något pluggande alls.

Men skit samma. Jag tror det kommer bli och gå bra ändå. Jag har tillförsikt till framtiden och min egen dolda kunskap. Nu ska jag ut med hästefålarna och sedan in till staden igen för den sista reashoppingen. Och sedan ska vi stapla ved hela kvällen, är det bestämt!

Igår red jag Trollet och Tjaldur med på promenix, kvällen innan promenixade vi alla fyra (M med också). Mer om det i min träningsdagbok på Mulen (se länk till höger).


Någon synsk? Var är min svarta klänning? Jag hittar den inte och verkar bli tvungen att bevista nyårsfirande med jeans typ. Inte mej emot egentligen men vore väl liiite kul att klä upp sej.

Av Evelina Rönnberg - 30 december 2008 00:13

Oj oj, ja det var faktiskt lite hypat på stan idag. Jag vandrade lite planlöst med en inledande chock över att det var så mycket spring och hets hit och dit och trängsel. Sedan satte jag på mej skygglapparna och lyckades börja "shoppa". På H&M fick jag med mej två par byxor och en top, i påsen hem. Och det gick på mer än presentkortet. Rätt nöjd med det ändå. Men åter till staden imorgon för det sista av reashoppingen. Nu skulle det väl vara på sin plats att göra "en blondin-bella" och lägga upp vad jag shoppat, men det känns mest obekvämt ;-).


Mest värt var egentligen att M köpte två julklappar åt mej på Clas Ohlsons för sammanlagt typ 40 eller 50 spänn, en mp3-spelare och en penna med inbyggd radio. Det ni?! :-p Det mest skrämmande är väl hur fasiken man kan sälja mp3-spelare för typ 30 spänn? Måste vara någon stackars barnarbetare helt utan lön & rättigheter i Indien som gjort den. Men jag vågar mej till och med på att vara glad ändå åt min present, det ryms nog inte mer än 20 låtar på den men det räcker ju till en joggingrunda och då är syftet med mp3-spelare för mej till fullo uppfyllt!

Pennan med inbyggd radio var mest en kul grej. Men den funkar!

Av Evelina Rönnberg - 29 december 2008 13:04

Har vi tänkt åka på strax. Jag hatar att shoppa i vanliga fall just på grund av pengaåtgången, jag har en massa annat som jag mycket hellre vill lägga pengar på, men i mellandagarna har jag tradition att shoppa loss för pengar från julaftonen. Men i år var det lite snålt på den fronten (bra på andra fronter dock förstås!) så jag har bara ett ynka litet presentkort på HM att shoppa för, och så Twilfit. Så det gäller att vara effektiv, för jag har inte mer än kanske ett par hundra i övrigt att lägga, som absolut mest.


Men det här är i alla fall mitt mål;

- 1 eller helst 2 par jeans

- Kofta eller eventuellt munkjacka

- Boxertrosor! :-P

- Vantar

Av Evelina Rönnberg - 29 december 2008 12:53

Mina vackra små katter som söker nya hem.

Också en lurvig liten söt ponny.

Av Evelina Rönnberg - 29 december 2008 12:24

Det här är en gammal rätt från skolan där jag gick innan, de kallade den Vinnarsåsen för den hade vunnit någon tävling... Ja hursomhelst får jag ryck ibland och blir supersugen på den, och det var en sån kväll igår. Tror den går in hyfsat ok under "billig mat" också även fast det är grädde i. Åtminstone inte Creme fraiche!


Jag kör alltid lite större kok på den, för att frysa in och ha matlådor. Hursomhelst äter man rätt mycket av den för det är lätt-ätet och gott!

Jag har också gjort om den lite från ursprunget, jag har i kidneybönor också.


2 gula lökar

2 rätt stora morötter

1 gurka

2-3 tsk vetemjöl & 1-3 dl vatten

½-1 grönsaksbuljongtärning

salt & peppar

massor av basilika

2,5x2 (alltså 5) dl matlagningsgrädde

1 vanlig konservburk kidneybönor

1-2 dl riven ost


Hacka lök och skala och grovriv morötterna och sedan fräs på dem i några minuter på medelstark värme. Dra av från värmen och strö mjölet över. Späd med vattnet, lägg i grönsaksbuljongtärningen, salt & peppar och basilika. Låt koka igen under lock i några minuter, medans det puttrar så hacka upp gurkan i små tärningar. I med den och kidneybönorna och låt koka/puttra i några minuter till. Sist ta pannan från värmen och rör ner ost, värm upp men låt inte koka.

Servera till pasta.

Ovido - Quiz & Flashcards