Alla inlägg den 17 mars 2009

Av Evelina Rönnberg - 17 mars 2009 09:14

Min nacke min nacke.


Jag föll ju av min käre Tjaldur i slutet på november, förloppet var helt enkelt så att jag flög av med baksidan av huvudet först, tänk snärt bakåt (under luftfärden) och där slog jag i backen så huvudet fjädrades framåt. Typ som att bli påkörd bakifrån=whiplash. Sträckte ut muskulaturen på framsidan nacken och även nerver där, och baksidan var ordentligt tillknölad också. Efter röntgen fanns en viss rädsla att det skulle vara påverkan på halskotorna men det var falskt alaram (puh) men det stoppar ändå inte att mjukdelarna blev rejält tillknölade.


Har inte haft några speciella problem egentligen, det tog ungefär en månad innan nacken började kännas mer "normal" (stel och öm och värkande innan dess) och då var jag ju klantig och vurpade på en Bob så jag slog i den igen och hade lite ont igen i ett par veckor. Men efter det har det känts rätt ok.


Men för dryga veckan sedan var jag ju dum att headbanga, pyttelite men ändå (!), och jag tror det här beror på det? Haft återkommande problem med en rungande huvudvärk om kvällarna särskilt om jag tränat, även innan "headbangandet" men framförallt nu senaste veckan (eskalerande problem!). Har analyserat och tänkt att det beror på att jag har för "dålig hållning" i halsryggraden vid viss sorts träning, alltså att jag får lite gam-nacke och överanstränger nackmuskulaturen för mycket.


Men bah, igårkväll var det riktigt dåligt i nacken, ont-ont, och jag var återigen lite dum, låg i sängen och kollade på datorn (serie) och då blir vinkeln för nacken dålig, det vet jag sedan innan.

Gick emot alla mina principer och tog en värkis innan sängdags och värmde också vetekudden.


Vaknade imorse av att jag mådde illa, när jag klev upp ur sängen kände jag mej på allvar FULL och/eller bakis. Rund under fötterna, vimmelkantig och framförallt mådde jag rejält illa, kräksjuk. Gör det fortfarande, alltså mår illa och känner mej full.


BAH! Hänger det ihop eller har jag bara vätskebrist eller någon magsjuka?


Har bokat två vattengympapass ikväll. Vill vill vill gå på det, hur kul som helst ju. Men är jag dum? Funderar på att ta kontakt med vården på något vis.


Kurerar mej just nu med det jag kan få i mej (avokado) och Resorb och juice (går ju inte dricka vattnet här). Kanske, kanske?


FÖR ÖVRIGT SKINER SOLEN UTE OCH DET ÄR FANTASTISKT FINT!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards